U denkt misschien dat de puistjes voor altijd zullen verdwijnen als u eenmaal de hormonale veranderingen die typisch zijn voor de adolescentie, heeft doorstaan. Helaas zeggen dermatologen dat acne op elke leeftijd een veel voorkomend huidprobleem is. Zelfs mensen met goede zorg- en schoonmaakgewoonten hebben last van dit probleem. Het probleem van buitenaf behandelen is een van de manieren om door te gaan, maar een andere plaats om te proberen te vechten is van binnenuit en je zorgen te maken over wat we consumeren.

“Als het gaat om het beheersen van acne en het genezen van je huid, moet je naar je gewoonten en voeding gaan kijken om het grote geheel beter te begrijpen”, zegt Arleen K. Lamba, CEO van Blush Med Skincare. “Hoewel niet iedereen zijn puistjes de schuld kan geven van alleen voeding, kan voeding bij sommige mensen een rol spelen.”

Hoewel bepaalde voedingsmiddelen een betere huid kunnen helpen, kunnen andere voedingsmiddelen acne verminderen. Om je te helpen een gezondere, stralende teint te krijgen, hebben we een lijst gemaakt met vijf soorten voedsel die je moet vermijden.

1. Geraffineerde koolhydraten

‘Ik raad mijn patiënten aan om voedingsmiddelen met een hoge glycemische index te vermijden, zoals witbrood, rijst, pasta en aardappelen.’ zegt Dr. Soheil Simzar, dermatoloog bij Ava MD. ‘Deze voedingsmiddelen zijn geassocieerd met hormonale acne. Door de bloedsuikerspiegel stabiel te houden, kunt u de pieken in het hormoon insuline, die acne kunnen veroorzaken, onder controle houden en altijd volle granen eten. “

2. Alcohol

Overmatig alcoholgebruik zorgt niet alleen voor een geweldige kater, maar kan ook huidproblemen veroorzaken. “Als je alcohol drinkt, gaat je warmte-index omhoog en als je warmer bent, transpireer je meer. Dit toegenomen zweten leidt tot verstopte poriën en puistjes ‘, zegt Lamba. Bovendien droogt alcohol de huid uit, waardoor deze er minder helder en lichter uitziet.

3. Gebakken en vet

Die frietjes die velen van ons moeilijk te vermijden vinden, maken je huid zeker niet gelukkig. “Vet en gefrituurd voedsel moet worden vermeden omdat ze leiden tot een trage spijsvertering en huidonzuiverheden”, zegt Dr. Matthew Brennecke. Wanneer de spijsvertering vertraagt, heeft het lichaam het moeilijker om te elimineren wat het niet nodig heeft. Terwijl goede vetten zoals noten, avocado en zaden gezond zijn voor je huid. Vermijd de vetten die aanwezig zijn in fastfood en bewerkte voedingsmiddelen vol chemicaliën en zout.

4. Chocolade

Studies hebben aangetoond dat er een verband is tussen chocoladeconsumptie en acne-stadiëring. “Chocolade ontsteekt acne die al bestaat op een gevoelige huid, maar er is niet aangetoond dat het acne veroorzaakt”, zegt Dr. Lamba. De cafeïne in chocolade kan de boosdoener zijn, omdat veel chocoladerepen grote hoeveelheden suiker en zuivelproducten bevatten, die ook acne kunnen veroorzaken. Als je een stukje gaat eten, kies dan voor de meer bittere varianten die weinig suiker bevatten.

5. Zuivelproducten

“Zuivel bevat stoffen die het lichaam omzet in testosteron, een hormoon dat de poriën aantast, waardoor de productie van oliën en acne toeneemt”, zegt dr. Cynthia Bailey. Van magere melk is aangetoond dat het nog erger is voor acne dan volle melk, omdat het suikergehalte zoveel hoger is dan het eiwitbestanddeel. De beste bron van zuivelproducten om te eten is yoghurt of kefir, die natuurlijke probiotica bevatten.