De realiteit haalt ons allemaal in op het gebied van gegevensbeveiliging. Wie is eigenaar van de gegevens die door een slim product worden gegenereerd? Aan de consument? Aan de fabrikant?

Hoewel het onderwerp binnen de auto-industrie sterk de aandacht heeft getrokken, is de realiteit dat alle economische sectoren vroeg of laat aan deze realiteit moeten voldoen, ook de instellingen van de publieke sector.

Een rapport van het wereldwijde oplossingsbedrijf Infor geeft aan dat digitalisering en innovatie snel gaan en gepaard gaan met andere complicaties die niet kunnen worden genegeerd, zoals het beschermen van organisatiegegevens.

“Het ontwikkelen en implementeren van een grootschalig initiatief, zoals digitalisering, is moeilijk werk. Naast de lange uren en het teamwerk, zijn er kosten, risico’s en tal van nadelen die moeten worden overwonnen ”, waarschuwt het Ínfor Latam-rapport, dat de Latijns-Amerikaanse regio vertegenwoordigt.

In de auto-industrie worden bijvoorbeeld gegevens gegenereerd over de prestaties van het voertuig en over het rijgedrag van de bestuurder, wat een grote impact kan hebben. Ínfor Latam vraagt ​​zich af of het slechts een kwestie van tijd is voor de auto’s om een ​​”zwarte doos” te hebben, om schuld bij ongevallen, gebrek aan verkeer te ontcijferen. De lijst kan ook de noodzaak bevatten van nieuwe banden, een aankoopverzekering of de kwalificaties die de bestuurder moet hebben voor de verlenging van zijn rijbewijs.

Zullen de gegenereerde gegevens gewoon waarschuwen voor de tijd om de olie, nieuwe banden, tuning te vervangen? Worden automatische kortingsbonnen van de dichtstbijzijnde autoshop geactiveerd? Dit soort vragen is op dit moment onbeantwoord, zegt Infor Latam, maar het dwingt bedrijven om alle mogelijke scenario’s te overwegen.

De complexiteit van alle elementen en productiestadia lijkt toe te nemen met de invoering van digitalisering, zegt Ínfor Latam.

“Hoewel de belangrijkste oefeningen bij digitalisering geautomatiseerde reacties, procesoptimalisatie en grotere zichtbaarheid in het hele systeem omvatten, worden deze voordelen niet bereikt met pure magie”, waarschuwt hij.

Met andere woorden, het systeem moet niet alleen opnieuw worden uitgevonden, maar ook worden geïnstalleerd, meerdere componenten integreren en de verschillende systemen synchroniseren. “De oplossingen moeten kunnen communiceren, een gemeenschappelijke taal spreken, gegevens kunnen delen zodat ze kunnen stromen om een ​​alomvattend beeld van het bedrijf te krijgen”, vult het gespecialiseerde bedrijf aan.